onsdag 15 maj 2013

Shanghai....

...denna fascinerande, fantastiska stad som jag snart (om typ en månad) ska lämna. Separationsångest deluxe!
Idag var jag och en goda vännen R på fotopromenad längs The Bund, vilket kan sägas vara Shanghais paradgata, och något ingen turist kan missa. Vi koncentrerade oss på att kika på och fotografera folk - alltid lika kul :-) Och jag kan konstatera, att en sak jag gillar här, det är folks accepterande av att man får se ut lite som man vill. Har du obegränsat med pengar och vill catwalka dig igenom The Bund iklädd det senaste från Gucci och Prada? Inga problem, ingen rynkar på näsan. Är du inte lika stadd vid kassa, men har en förkärlek för lila toppar med strass och svartvita, leopardmönstrade tajts, kombinerade med ljusblå foppatofflor? Helt OK. Ingen lyfter på ögonbrynen.
Eftersom jag efter nästan tre år här har blivit lite miljöskadad, och sålunda klär mig lite hipp som happ, beroende på humör och vad som råkar vara rent i byrålådan, inser jag att jag löper viss risk att bli uttittad när jag återvänder till Sverige....jajaja, som Mr. Bennet säger i Jane Austens Pride And Predjudice:

“For what do we live, but to make sport for our neighbors, and laugh at them in our turn?”

:-D



2 kommentarer:

  1. Oj då... Jag hoppas din flytt och er separation är ett val du själv vill. Fast vad gör det? Säkert svårt hur som helst. Och sedan flytt tillbaka på det... Kan lugnt meddela att det inte är lätt att flytta hem igen och då bodde vi bara utomlands i 3,5 år! Saknar Bryssel och mitt liv där varje dag men gillar mitt liv här också.
    Önskar dig all lycka och lär kika in här igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du hittade mig, brysselkakan ;)
      Jag har hunnit "landa" i det här med separationen och inser att det är det bästa för oss i framtiden.
      Nej, det kommer inte bli lätt att flytta hem igen, och då menar jag inte bara de praktiska bitarna. Jag kommer nog att känna mig som ett stort UFO ;) (Story of my life, fniss...)

      Radera